tisdag 11 november 2014

Vi arbetar tillsammans och ge en respons

Lär man sig något när boken är så svår?

Vad man ska göra när boken är så svår att förstå? När vi läser en bok när det är svår att förstå så måste man har tid på sig att läsa boken i lugn och ro. Man kan titta på filmen sen kan man läsa boken. En del tycker att det är svår att förstå bokens innehåll när man inte vet vilka person som är viktiga i boken. Hur ska man lära sig att förstå bokens innehåll?

Jag tycker att man kan lära sig mycket om boken är svår. Man kan lära sig mycket nya ord. Om man inte förstår ord så kan man söka i lexikon eller på nätet så lär man sig nya ord sen förstår man bättre. Man kan också sammanfattar boken sida för sida. Det är viktigt att lära känna olika personer i boken så blir det lättare att förstå bokens innehåll. Vem som är huvud person i boken och vilka personer som är viktiga.

Det är svårt att förstå när boken är svår. Boken är svår att förstå när det blir parallella handlingar. Det blir svårt att koncentrera sig på att läsa boken. Det känns jobbigt att läsa hela boken. Boken har många svåra ord så om man inte öppnar lexikon så förstår man inte det. Det är jobbigt att öppna lexikon då och då. Tillslut vill man inte läsa boken.

Jag tycker om att läsa biografier om verkliga händelser. Boken måste vara intressant då blir det lättare att koncentrera sig. Det är bra att man har tid på sig och läser boken i lugn och ro. Tidigare har jag haft svårt att koncentrera mig på att läsa boken. När jag har läst några böcker så blir det bättre. Jag försöker sammanfatta boken sidan för sidan och söker ord som jag inte förstår. Det tar tid men det blir lättare senare. Samtidigt lär jag mig att koncentrera mig när jag läser boken. Läsa böcker är ett bra sätt att lära sig ett nytt språk .




Ja
Nej
Rubriken är en fråga som man kan svara ja eller nej på? Eller en fråga med två sidor?



   ja

Inledningen- Berättar den som skriver bakgrunden till sitt intresse för frågan?


   ja

Presenteras frågan och dess två sidor?

  ja

Ja-sidan/ena sidan – Markeras sidan med nytt stycke?


 nej
Får vi veta att det är ja-sidan som diskuteras i första meningen?


 ja

Motiverar skribenten (den som skrivit texten) varför han eller hon svarar ja på frågan?


  ja

Ges det exempel för att tydliggöra motiveringen?


 nej
nej-sidan/andra sidan – Markeras nej-sidan med nytt stycke?

  ja

Får vi veta att det är nej-sidan som diskuteras i första meningen?


 ja

Motiverar skribenten (den som skrivit texten) varför han eller hon svarar ja på frågan?


  ja

Ges det exempel för att tydliggöra motiveringen?

 ja

Slutsats summering – Markeras med nytt stycke?



 nej
Är slutsatsen tydligt formulerad?

 ja

Kommer du fram till samma sak genom att läsa texten?

 ja



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar