torsdag 27 februari 2014

En man som heter U Mya Din

Min pappa heter U Mya Din och 67år. Han bor tillsammans med sin stora familj. Han har 5 barn och 5 barnbarn. När han var ung jobbade han i militären och efter det jobbade han inom telekommunikation fram till pension. I Burma är pensionsåldern 60 år.
 
Han har ett dåligt humör och bestämmer alltid över andra människor. Det jättetråkigt och jag har stora problem med min pappa. Till exempel sa han till oss att vi måste vakna kl.6.00 och sova kl.21.00 därför klagade jag på min pappa. Vi är inte barn och vi jobbade vardagar och nu är ledig dag så vi måste vila och göra olika sak. Vi är fem syskon. Tre av oss lyssnar alltid på pappa men jag och en lillebror protesterar alltid mot pappa.

Jag gillar personlig frihet och älskar att vara social. Jag har många kompisar, deras pappor är jättetrevliga och snälla inte alls samma inte min pappa. Ibland när jag bjuder herm mina kompisar ” ni måste komma hem till mig” samtidig frågar de  mig: ” När ska vi komma? Är din pappa hemma eller jobbar han?” Jag frågande mina kompisar varför de undrade det? De sa att en gång när de kom till mitt hus sa min pappa till dem:

-          Varför ni kommer i mitt hus, ni är elever så ni måste skriva, läsa i era egna hus

Han alltid tveksam till oss, när vi träffades och diskuterade kärlek eller film och inte läxor. Han tror att han alltid har rätt. Det är jättesvårt. Men min mamma är inte likadan som min pappa. Hon tar alltid ställning mot pappa och är ofta på barnens sida.

Ibland tittade hela familjen på tv kl. 20.00 tid när det är nyheter. Nyheterna säger alltid att regeringen är bra och de bygger en ny bro eller skolan och några andra byggnader. Samtidig sa vi fem syskon att det  alltid är  samma sak till pappa ”Regeringen ljuger alltid för folk så vi måste byta till andra kanaler”
Vi sa något som han inte gillar och han blev arg. Han hade varit soldat så han älskade den militära regeringen.

Min mamma sa alltid: ”Han behöver inte att andra människor älskar honom och han behöver bara ha rätt”. Ibland vi frågade vi min mamma:

-          Varför älskar du pappa

-          När han var ung är inte så ärg han var jätte gullig, så jag gifter mig med dina pappor”. Sa min mamma


Hon berättar och hon blev skamsen. Det är min pappa så jag bara tycker att han är tråkig men jag hatar inte honom.

1 kommentar:

  1. Din berättelse blev väldigt bra! Den är engagerande och för oss som läser En man som heter Ove är den extra intressant.

    SvaraRadera